کد مطلب:25760
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:9
جايگاه و منزلت افرادي كه از پيروان ديگر اديان بوده و يا بيدين هستند، از نظر اسلام، در نزد خداوند متعال چگونه است و آيا در جهان آخرت آنها هم ممكن است به بهشت بروند؟ گو اينكه آنها هم اگر در يك مملكت اسلامي به دنيا آمده بودند، شايد و يا حتماً الان مسلمان بودند!
خداوند متعال ميفرمايد: إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ الَّذِينَ هَادُواْ وَ النَّصَـَرَيَ وَ الصَّـَبِ ئ‹ِينَ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاْ ئَخِرِ وَ عَمِلَ صَـَـلِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لاَخَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَهُمْ يَحْزَنُونَ; (بقره، 62) در حقيقت كساني كه ]به اسلام[ ايمان آورده، و كساني كه يهودي شدهاند، و ترسايان و صابئان، هر كس به خدا و روز بازپسين ايمان داشت و كار شايسته كرد، پس اجرشان را نزد پروردگارشان خواهند داشت، و نه بيمي بر آنان است، و نه اندوهناك خواهند شد.
بر اساس آيه مذكور، برخي از پيروان اديان ديگر و غيرمسلمان، نيز در روز قيامت داراي اجر هستند.
هر كس كه در عصر خود به پيامبر بر حق و كتاب آسماني زمان خويش، ايمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند، اهل نجاتند; ولي پس از ظهور اسلام و بعثت پيامبراسلامبه عنوان خاتم پيامبران، تمام انسانها موظفند كه از دين اسلام و آيين پيامبراكرمپيروي كنند.
اگر اين افراد اعم از پيروان اديان ديگر، كفار، لائيكها و... از اسلام و حقانيت آن آگاه باشند; ولي حق را نپذيرند و از روي عناد و لجاجت سر تسليم فرود نياورند، گنهكارند در واقع جاهل مقصر هستند و در روز قيامت معذور نخواهند بود. تعبير قرآن در اينباره به صورت عبارت بَعْدِ مَا تَبَيَّن;(نسأ،115) ميباشد. آيه شريفه ياد شده، اين مطلب را گوشزد ميكند كه پس از آشكار شدن حق، ديگر نبايد بر راه غلط خود سماجت ورزند. زيرا در اين فرض نپذيرفتن وحي جديد، طغيان در برابر خداوند است.
ولي اگر به حقانيت اسلام پي نبرده و جاهل قاصر بوده و يا جز مستضعفان فكري باشند، معذور خواهند بود چنانكه خداوند متعال در سوره نسأ، آيات 97ـ99، حسابرسي افراد مستضعف را از ديگران جدا دانسته است.
مستضعفان افرادي هستند كه از نظر فكري يا بدني يا اقتصادي آنچنان ضعيفند كه قادر به شناخت حق از باطل نيستند و يا اينكه با تشخيص عقيده صحيح، بر اثر ضعف جسمي يا مالي يا محدوديتهايي كه محيط بر آنها تحميل كرده، بر انجام وظايف خود به طور كامل قادر نباشند و مهاجرت نيز براي آن مقدور نباشد، چنين كساني مصداق استثناي آيه هستند و عفو و مغفرت خداوند متعال شامل حالشان شده، داخل دوزخ نميشوند; بلكه در آنجا امتحان ميشوند و با اين امتحان شقي و سعيد از يكديگر شناخته ميشود، بر اساس عقايد شيعه هر شخصي مؤظف است بر اساس تحقيق و بر اساس دلايل منطقي و محكم، اصول دين خود را انتخاب كند و تقليد از پدران و آبأ و اجداد و يا تحت تأثير قرار گرفتن از محيط جايز نيست.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 5، ص 48، نشر اسلامي / تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 4، ص 83ـ88، نشر دارالكتب الاسلامية / معاد، حسين رباني ميانجي، ص 353ـ365، چاپ علميه.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.